Coś do chleba i nie tylko

Soczewica to bardzo popularne warzywo w diecie wegańskiej, jako alternatywa dla mięsa. Posiada wiele wartości odżywczych, a przede wszystkim zawiera dużo białka. Ponadto jest bogatym źródłem potasu i kwasu foliowego.

Soczewica jest produktem zawierającym w swoim składzie mało tłuszczu a więcej błonnika. Zapobiega anemii, obniża ciśnienie krwi oraz dostarcza niezbędnych dla organizmu składników mineralnych i witamin. A co najważniejsze jest wolna od GMO. Co obecnie już nie można powiedzieć o dość popularnej dotychczas soi. Ma szerokie zastosowanie w kuchni. Od potraw typowo obiadowych po zagęszczacze do sosów.  W mojej kuchni stosuję zarówno zieloną jak i czerwoną soczewicę.

Cieciorka zwana potocznie włoskim grochem zawiera również wiele cennych składników odżywczych. W smaku po ugotowaniu można ją jeść jak orzechy. Podobnie jak soczewica ma bardzo szerokie zastosowanie. Ja dodaję ją do sałatek zarówno tradycyjnych jak i typu vinegre.

Dziś chce zaproponować pastę z cieciorki lub soczewicy. Można ją wykonać w zależności od własnych upodobań. Tutaj podaję mój przepis. Do pasty stosuje się ugotowaną soczewicę lub cieciorkę.

Składniki:

Soczewica lub cieciorka- ok. 50-60 g

Suszone pomidory ze słoika- 2-3 szt.

Czosnek- 2 ząbki

Koperek

Świeża papryka

Czasem daję też świeże pieczarki

Można dodać również ziarna lub orzechy

Cebula ( nie koniecznie)

Przyprawy: bazylia, oregano, pieprz, sól, papryka, kurkuma- w zależności od własnych upodobań. Ja dodaję cumbrzycę (mieszanka ziół do sałatek)

Pesto- 1 łyżeczka

Trochę cukru ratyfikowanego lub miodu

oliwa z oliwek lub olej lniany- 1-2 łyżki.

Wszystko miksujemy w blenderze. I gotowe.

Taka pasta jest doskonała do kanapek zamiast wędliny czy sera.  Ponadto może również służyć, jako sos do sałatek lub innych potraw np. jajek gotowanych na twardo.